A Kiscelli Múzeum építészetileg egyik legizgalmasabb tere a Templomtér önmagában is lenyűgöző látványt nyújt. Ebbe a térbe álmodta meg Szatmári Judit Anna kurátor a múzeum legújabb időszaki kiállítását Ragyogj! Divat és csillogás címmel, amely október 11-től várja a látogatókat.
A divat az emberi kommunikáció egyik alapvető eszköze. A kiállításban 18-21. századi, különféle alkalmakon viselt öltözékek láthatók, amelyek a társadalmi és életmódbeli változásokat is hűen tükrözik.
A Kiscelli Múzeum Textilgyűjteményéből álló tárlaton Erzsébet királyné esküvői ruhájának uszálya, Medveczky Ilona fellépőruhája vagy a USE designer darabjai is megtekinthetők. Egytől egyig különleges darabok, amelyek elsősorban csillogásukkal vonják magukra a figyelmet. Az égitestek – a Nap, a Hold és a csillagok – fényével, a világosság-sötétség, a nappal és az éjszaka kettősségével játszó kiállításban a ruhák mellé arany, ezüstös-fehér és fekete-arany tárgyakat társított a Kiscelli Múzeum textilgyűjteményének vezetője.
A csillogó ruhák és kiegészítők elsődleges funkciója a hatalmi és társadalmi reprezentáció, a dominancia és a gazdagság kifejezése. Az estélyi csillogásban a bálok, táncok és a csábítás látszólag könnyedebb világába is bepillantást nyerhetünk.
Ahogy a hatalmas, fölénk boruló sötét égbolton az elszórt csillagok, úgy jelennek meg a fekete kelmén az apró, ezüstösen-aranylóan fénylő pontok. Ez a kontraszt a ruhákon is jól mutat: a legsötétebb szín tudja legjobban kiemelni a csillogó díszítéseket. Fényes szálakkal átszőve vagy kombinálva, csillogó kiegészítőkkel társítva a fekete a legkedveltebb estélyi ruhává vált a 20 században, és ezt a pozícióját a mai napig megtartotta.
Az esti szórakozás a villanyvilágítás elterjedése előtti századokban kiváltságnak számított. A gyertyák helyett megjelenő gázvilágítás a 19. század második felében terjedt el Budapesten. „Az estélyi ruhákon az egyre fényesebb világítással párhuzamosan lett jelentősége a dekoratív, fénylő elemek használatának” – mondja Szatmári Judit Anna kurátor. – „A korszakban a divatot Párizsból, „a fény városából” diktálták, és az haute couture-rendszeren keresztül terjesztették a nagy szabócégek. A legjelentősebb Charles Frederick Worth szalonja volt. Ő előkelő megrendelői érdekében még arra is gondolt, hogy salon de lumiére néven egy külön termet rendezzen be, ahol a mesterséges világítást imitálta az estélyi ruhák próbájához.” Az áttörést a 20. század elején a villanyvilágítás elterjedése hozta meg. A ragyogó fényesre világított báltermekben jól érvényesültek a csillogó flitterek, gyöngyök, amelyek a századfordulón, a dekoratív szecessziós divat idején váltak az estélyi ruhák jellemző díszeivé.
A látványos kiállításon láthatjuk annak a miseruhának egy darabját, amely Erzsébet császárné, későbbi magyar királyné menyasszonyi ruhájának uszályából készült. Ezt a darabot Ferenc József császárral 1854-ben tartott esküvőjén viselte. Az uralkodók megjelenése tükrözte hatalmukat, jelentőségüket és gazdagságukat. A díszes textíliák mutatták a ruhák társadalmi státuszszimbólum-jellegét.
A századelőt a modern táncművészet, az orosz balett és a tangó, a két világháború közötti évtizedek szórakozni vágyó embereit pedig a jazz hozták lázba. A mozdulatok kiemelésére a ruhákon megjelentek a különálló, lógó gyöngysorok, füzérek. Ezek követték a táncos mozdulatait, elkápráztatva a társaságot, a férfiszemeket.
A sztárok öltözködését minden korban kiemelt figyelem övezte és övezi. Medveczky Ilona egyik 1983-as előadásán viselt, sokat mutató, csillogó fellépőruháját is láthatjuk a kiállításban. A ruha készítése óta eltelt évtizedek alatt sokat változtak az öltözködés normái és szokásrendszere. Az utóbbi évek trendje, hogy szinte azon „versenyeznek” a nemzetközi figyelem középpontjában álló gálákon, hogy ki tud minél kevesebbet takaró, de annál rafináltabb estélyit felvenni.
A kiállítás gerincét a Kiscelli Múzeum textilgyűjteménye adja, ami a klasszikus darabok mellett sok kivételes kortárs darabbal is büszkélkedhet. Ennek köszönhetően minden témánál felbukkannak a mai magyar tervezők alkotásai: Abodi, Artista, Camou, Je suis belle, Konsánszky Dóra, Tóth Bori, USE Unused ruhák is láthatók.
A kiállítás 2020. március 15-ig látható a Kiscelli Múzeum nyitva tartási idejében, jegyárak és további információk a múzeum honlapján találhatók.
PJ